Dva kamarádi, dvě mašiny, jeden svět...

Czech G-Translator: English

Expedice štít 23  Karakul 

Plánujeme cestu dlouhou bez mála 20 000 km, která si klade za cíl bezodtoké meteoritické jezero v severní části Pamíru, Horním Badachšánu v Tádžikistánu. Termín už máme:

Vyrážíme 29.4.2023 

Výchozí podmínky

Nový pas a nový mezinárodní řidičák (model "Vídeň")
Víza bude třeba vyřídit pro tyto státy: Azerbajdžán, Turkmenistán, Uzbekistán, Tádžikistán.

Premisou cesty není precizní plán den po dni, s přesnou kilometráží a jasnými postupnými cíli. Jde o cestu, která by měla být co možná nejsvobodnější s tím, že navštívíme dopředu vybraná místa, která nám přijdou zajímavá a třeba někde odbočíme a třeba něco nového objevíme. 

Rozepsaný harmonogram je na 19000 km (+ -) a tedy cca 54 dnů. 

A teď jedno zamyšlení - jezero se jmenuje Karakul... svým tvarem připomíná ucho a tady se nabízí myšlenka, jestli jeho název nepochází z tureckého slova Karakulak, což znamená černé ucho 🙂 mino jiné Karakulak se jmenuje kočkovitá šelma připomínající našeho rysa, která žije v jihozápadní Asii 🙂
Na cestě budeme muset také pořešit minimálně jednu garanční prohlídku našich strojů. Pokud vyjedeme těsně po garanci z Plzně, pak bude třeba udělat garanci v zásadě přesně v polovině cesty. Bohužel to úplně nevychází. Vhodné zastoupení BMW-motorrad je ve městě Karaganda v Kazachstánu. Což vychází na 10300 km... lepší by byl "dýler" BMW ve městě Biškek v Kyrgyzstánu, tam je to okolo 9400, ale ty zase nemají zastoupení pro motorky. A tak se nabízí tři možnosti. 
1. někde cestu mírně pokrátit, což se lze učinit v Uzbekystánu... i tak, ale cca 100 km přejíždíme. Čili budu hledat dál, kde to pokrátit. Ale to zkracování a pokus o plán km takhle na přesno je podle mě zadělávka na potíže. 
2. Pokud bude možní udělat garančku Biškeku, což zatím nevíme, tak by to byla pohoda. Měli bychom luxusní rezervu, ovšem cesta zpět pak vychází na více než deset tisíc, což znamená, že cestou zpět budeme hledat další BMW motorrad na druhou garanci... 
3. Nejlepší variantou se tak jeví nedělat garančku před cestou v Plzni, ale naplánovat ji na cestě, nejlépe v Turecku. Druhou garanci pak v Karagandě s luxusní rezervou a z Karagandy bychom se měli do Plzně dostat také s nájezdem pod deset tis. Tedy i tato varianta znamená dvě garance na cestě.

Cesta přes republiku (Československo) (1 den) 

Je to 750 km - přejezd po dálniční síti a cestách první třidy by zabral cca 8 hodin. Pokud bychom to nechtěli jet v kuse, byly by to dvě etapy, tedy dva dny, dvě noci.
Motovlakem je to půl den a noc - z minula víme, že vyrazíme-li ve 4 odpoledne z Plzně, stihneme v Praze nakládku a odjezd večerního vlaku. Cena jízdného naposledy byla 1500,-. Následující ráno okolo 8 vystoupíme z vlaku v Košicích, do růžova vyspinkaní, plně odpočatí připraveni vyrazit do Maďarska směr Asie.